Nieuws

Nieuws

NIEUWS


2 april 2024

Verbinding in de sector. Sector partijen stellen gezamenlijk het Kinderopvang akkoord op!

Waar het jaren heeft ontbroken aan samenwerking tussen de verschillende branchepartijen is het dan nu toch eindelijk gelukt. Doordat er politieke partijen met weinig aandacht voor kinderopvang een coalitie moeten gaan vormen heeft de sector het initiatief genomen tot een Kinderopvang Akkoord. Deze is al aangeboden aan de demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wordt op 11 april tijdens het commissiedebat nogmaals onder de aandacht gebracht bij de (nieuwe) Tweede Kamer leden. Het belang van kinderopvang mag niet onderschat worden. De toegankelijkheid en betaalbaarheid wordt hiermee op de agenda gezet maar vooral ook een eenvoudiger en betrouwbaar  systeem voor ouders en kinderopvangorganisaties.
Met het kinderopvang akkoord roept de sector de coalitie op de kinderopvang een serieuze plek te geven in hun toekomstplannen.

Lees hier het akkoord.


15 februari 2024

Waarschuwing gebruik Babboe bakfiets

Veiligheid van bestuurders en kinderen staat voorop. De NVWA heeft aangetoond dat verschillende typen bakfietsen van Babboe onveilig zijn en tot zeer ernstig letsel kunnen leiden. Wij adviseren kinderopvangorganisaties en gastouders het advies van de NVWA op te volgen en de door de NVWA aangemerkte modellen voor de terugroepactie, ook om verzekeringstechnische redenen, niet meer te gebruiken. 


In de kinderopvang worden bakfietsen regelmatig ingezet, vooral de elektrische variant. Wij dringen al jarenlang bij het Miniserie van Infrastructuur & Waterstaat aan op goed onderzoek en eenduidige en duidelijke wet- en regelgeving voor elektrische bakfietsen. Het ministerie heeft nieuwe regels opgetuigd voor de bestaande voertuigen die al gekeurd worden zoals de BSO-bus. Helaas zijn voor alle voertuigen die nu niet gekeurd worden, zoals deze e-bakfietsen, nog geen zichtbare stappen gezet. 


We begrijpen dat dit advies heel vervelend is voor veel kinderopvangorganisaties die de Babboe bakfiets gebruiken en hopen dat ze snel alternatief vervoer kunnen regelen.



8 februari 2024

Vervolgfase kwaliteitscode

De sectorpartijen hebben in januari 2024 een bijeenkomst gehad over het vervolg van de kwalilteiscode ontworpen door 6 kindeorpvangondernemers. Om deze geschikt te maken voor alle kinderopvangondernemers moeten er verdere stappen gemaakt worden in het proces. Daar is BVOK ook bij betrokken.
In dit
document kun je verder lezen wat de stand van zaken is.


24 november 2023

Kinderopvang akkoord. Stip op de horizon voor coalitie!

Samenwerking op punten waarin we overeenkomen met de hele kinderopvangsector. BVOK heeft met de KOT verhoging hierin de eerste stap gezet en is tot een gezamenlijke oproep gekomen aan de Tweede Kamer om de KOT nog meer te verhogen. Dit is gelukt en heeft veel indruk gemaakt. Het stukje verbinding vinden we op de overeenkomsten en stip op de horizon voor de kinderopvang. Zo ook nu de verkiezingen zijn geweest. Het is van belang de toekomstige kamerleden te laten zien dat de kinderopvangsector een aantal speerpunten van groot belang acht als uitgangspunt in het toekomstig kinderopvangbeleid. Daarom publiceert zij dan ook juist vandaag een gezamenlijk Kinderopvang akkoord. 
Deze kun je terug vinden via
deze link. Deel deze met kranten/media contacten om je heen. Dit is weer een goede stap in de richting en wat wij als sector belangrijk vinden voor de toekomst.


7 november 2023
Extra verhoging KOT 2024!
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen om de maximum uurprijzen voor kinderopvangtoeslag in 2024 extra te verhogen. Op deze manier gaat de maximum uurprijs beter aansluiten bij de tarieven die ouders moeten betalen voor kinderopvang. Om dit te kunnen realiseren werkt minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) aan een spoedwijziging van het Besluit kinderopvangtoeslag.


Extra verhoging

De maximum uurprijzen worden vanaf 2024 voor alle opvangsoorten tot 2,95% boven het huidige gemiddelde tarief verhoogd. Dit betekent dat de maximum uurprijs voor de dagopvang stijgt naar € 10,25. Voor de buitenschoolse opvang stijgt het bedrag naar € 9,12 en voor de gastouderopvang stijgt de uurprijs naar € 7,53. Deze extra verhoging van de maximum uurprijs kost € 508 miljoen en komt bovenop de reguliere verhoging van ongeveer 6% die al was aangekondigd.

Het is de bedoeling dat de extra verhoging van de maximum uurprijzen niet tot hogere tarieven voor ouders leidt. Minister Van Gennip gaat hierover met de sector in gesprek. De kinderopvangsector is een marktsector.


Hogere prijzen al eerder uitgekeerd

Dienst Toeslagen zal ouders vanaf eind december 2023 al hogere voorschotten uitbetalen op basis van de nieuwe maximum uurprijzen, nog voor het Spoedbesluit definitief is vastgesteld. Toeslagen loopt daarmee vooruit op de besluitvorming, zodat ouders zo snel mogelijk over de hogere voorschotten kunnen beschikken. Hiermee wordt voorkomen dat ouders halverwege 2024 met terugwerkende kracht een eenmalig afwijkend hoger bedrag aan kinderopvangtoeslag ontvangen, wat tot verwarring kan leiden.


Zo spoedig mogelijk open ter consultatie

De spoedwijziging van het Besluit kinderopvangtoeslag wordt zo spoedig mogelijk opengezet ter openbare (internet)consultatie. Iedereen die dat wil, kan dan op internetconsultatie.nl reageren.




7 november 2023

Verduidelijking uren inzet pedagogisch beleidsmedewerker
Onlangs communiceerde GGD GHOR onderstaand bericht naar alle houders in de kinderopvang:

"Geachte houder van kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang,

Betreft: Berekening uren inzet van de PBM’er,

 

De uren die de pedagogisch beleidsmedewerker (PBM) wordt ingezet betreft uren die moeten worden besteed aan het coachen van medewerkers en de totstandkoming en implementatie van pedagogische beleidsvoornemens van pedagogisch beleid. Gebleken is dat de vereiste inzet PBM soms is geïnterpreteerd als aantal uren of fte waarvoor de PBM’er is aangesteld.

Voor alle houders geldt dat de inzet het werkelijk aantal uren betreft dat door een houder moet worden gerealiseerd om te voldoen aan de wettelijk eis. Dit is dus voor het bieden van coaching -minimaal- 10 uur per fte aangestelde beroepskrachten en 50 uur per geregistreerde vestiging besteed aan totstandkoming en implementatie van pedagogische beleidsvoornemens. Het ministerie van SZW en VNG zijn betrokken bij deze verduidelijking en de brancheorganisaties BK en BMK zijn hierover geïnformeerd."

Wat valt op: BVOK is weer niet geïnformeerd! Dit heeft zij inmiddels te kennen gegeven bij GGD GHOR


Standpunt BVOK: wij zijn het oneens met deze interpretatie en werkwijze. Het blijkt maar weer eens dat de sector zelf niet betrokken wordt. Het is van belang dat houders worden bevraagd op dit onderwerp en hoe dit nu echt in de praktijk plaats vindt. Daarbij kun je niet na vijf jaar de wijze van interpretatie zelfstandig wijzigen en dit mededelen aan de sector. Houders krijgen dit bericht nu pas en hebben hier niet op kunnen sturen. Krijg je een inspectie op dit onderwerp, doe dan een beroep op verzachtende omstandigheden omdat je pas in november 2023 bent geïnformeerd over deze wijziging. Daarbij verzamelen wij alle casussen om te strijden voor een onafhankelijk meldpunt waar misstanden als deze gemeld kunnen worden. Krijg jij hiermee te maken mail dan naar info@ondernemerskinderopvang.nl



18 september 2023
Akelig stil rondom KOT

Haal €500 miljoen voor ouders met kinderen nu van de plank!


Wij als BVOK vonden het akelig stil rondom KOT. Iedereen weet dat de kinderopvangtoeslag vergoeding veel te laat is vastgesteld. Maar er was totaal geen geluid op dit onderwerp. BVOK heeft daarom een oproep gedaan aan alle sectorpartijen om haar stem te laten horen. Gezamenlijk hebben zij een opiniestuk en
persbericht opgesteld. Dit bericht zal zo breed mogelijk gedeeld worden.


Deze week presenteert het kabinet de begroting van volgend jaar waarin cruciale keuzes gemaakt moeten worden om de bestaanszekerheid van Nederlanders te versterken. Ouders met jonge kinderen hebben dit het hardst nodig, aangezien de kosten voor de kinderopvang stijgen en de

overheid al jarenlang niet haar eigen afspraken nakomt voor voldoende vergoeding voor de kinderopvang. Voor 2025 is er bijna 500 miljoen gereserveerd voor ‘betaalbare kinderopvang’. Als je gezinnen nu wilt helpen, moet dat bedrag in de begroting van 2024 komen. Help gezinnen en haal dit bedrag voor 2025 naar voren en dicht het gat in de huishoudboekje van ouders met kinderen in de kinderopvang. Die oproep voor meer bestaanszekerheid doen de

gezamenlijke kinderopvangbrancheorganisaties BK, BMK, BVOK en Nysa samen met oudervertegenwoordigingen BOinK en VWO en de beroepsvereniging voor

kinderopvangmedewerkers PPINK aan de Tweede Kamer en het kabinet.



22 juni 2023

Kwaliteitseisen per 1 juli aangepast. Wat vinden we daar nu eigenlijk van?

n.a.v interview Kinderopvangtotaal.

·      Hoe kijken jullie naar de versoepelingen? Welke voordelen? Zijn er ook nadelen/zorgen?

De BVOK kijkt met optimisme naar de aanpassingen die nu gedaan zijn. Eindelijk een actie rondom terugdringen van onnodige regeldruk. De wet IKK  bracht veel regelgeving mee die in de praktijk niet uitvoerbaar bleek of in ieder geval het beoogde doel t.b.v. verbetering miste. Dit is een eerste stap in de goede richting. 

De drie-uursregeling 

Feitelijk gaan we terug naar de regel van voor de IKK. 

De versoepeling qua administratieve lasten doet aan Kwaliteit niets te kort.

Met de versoepeling beschrijft een organisatie nog steeds in grote lijnen hoe ze de regeling op verantwoorde wijze toepast. Met de vorige werkwijze moest alles zodanig in detail beschreven worden dat dit in de praktijk niet realistisch was. Werken met mensen is niet elke dag exact hetzelfde. Ook de samenstelling van groepen verschilt van tijd tot tijd. 

Dit vraagt om een duidelijk kader met realiteitszin. De wijziging is wat BVOK betreft een zinvolle verbetering.


VGC

Het kon niet uitblijven dat het VGC ook onder de aandacht werd gebracht.

Deze regel is moeilijk uit te voeren zeker nu de sector onder druk is komen te staan door het grote personeelstekort. Zo werd duidelijk hoe dichtgetimmerde regelgeving al snel haaks op de praktijk komt te staan. De definitie van het VGC is nergens terug te vinden. Dit is de basis voor een goede discussie; vanuit welk perspectief kijken wij naar een Vast gezicht in het kader van veiligheid. Vanuit het kind, de organisatie, het team o.a.?

Wat BVOK betreft vanuit veiligheid voor het kind. Om die reden zal zij zich in de toekomst in blijven zetten om ook een Beroepskracht in opleiding die meerder dagen aanwezig is, anders dan een invalskracht, als Vastgezicht mee te laten wegen. 


·      Evt advies/tips voor houders en managers om de versoepelingen in goede banen te leiden?

Wij adviseren een houder om zorgvuldig om te gaan met het beschrijven van hoe zij de regels toepast, waarin ook de uitzonderingen meegewogen worden.

Betrek vooraf ook de inspectie om vragen te stellen wanneer zich onvoorziene ontwikkelingen voordoen die het vastleggen onder druk zetten.


21 juni 2023

Rapport SCP-CPB: nieuwe stelsel niet haalbaar
Klik
hier voor het rapport
Klik
hier voor reactie BVOK


Het nieuwe stelsel, impact en advies BVOK


BVOK heeft het afgelopen deelgenomen aan de Greenfield om een basis te leggen voor het nieuwe stelsel. Het is duidelijk dat men toeslagen wilt afschaffen, meer toegankelijkheid ambieert en het stelsel makkelijker wilt maken voor ouders. In de afgelopen maanden zijn werkgroepen met expertisedeelnemers (denk aan ondernemers uit de branche, beleidsmakers en uitvoerders) hard aan het werk gegaan om een basis beschrijving te maken. Dit wordt de baseline genoemd. In de baseline staat het nu voorlopige ontwerp hoe het nieuwe stelsel eruit zou moeten gaan zien. Echter heeft dit ontwerp een behoorlijke impact op de sector. Om dit goed in beeld te brengen heeft het Waarborgfonds een impactanalyse gemaakt. De conclusie van het Waarborgfonds is dat het nieuwe stelsel invoeren wel haalbaar is maar dat vooral voor de kleinere ondernemers ondersteuning moet komen. Ondertussen heeft de minister SZW in april besloten het stelsel uit te stellen tot 2027. Maar het project ligt niet stil. Als BVOK mochten wij een zienswijze op de impactanalyse schrijven. Wij achten het nieuwe stelsel zeker niet haalbaar. Daarbij wordt geen enkel doel uit het coalitie akkoord nageleefd. Als laatste zijn alle branchepartijen om een advies te geven in hoe nu verder. Alle stukken zijn hieronder terug te lezen.


Impactanalyse plus zienswijze
Advies BVOK toekomst nieuwe stelsel



Per 1  juli wijziging 3 uursregeling en vaste gezichten criterium

3 uursregeling

Wat verandert er? 

Een houder die tien uur aaneengesloten opvang biedt, mag drie uur per dag afwijken van de beroepskracht-kindratio (BKR). In het pedagogisch beleidsplan hoeft de houder niet meer de exacte tijdstippen vast te leggen waarop de houder drie uur per dag afwijkt van de BKR. In het pedagogisch beleidsplan neemt de houder de algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling. 

Wat moet de houder doen? 

De werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen zijn al vereisten die beschreven moeten staan in het pedagogisch beleidsplan. 

Alle houders nemen aanvullend in het pedagogisch beleidsplan algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling. De houder geeft per kindercentrum aan: 

hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat daarbij de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn (let op: dit geldt ook voor houders die geen gebruik maken van de drie-uursregeling); 

in welke situaties wordt afgeweken van de BKR; 

welke pedagogische afwegingen daarbij gelden; 

hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet. 


Welke verplichting geldt er nog meer? 

Alle houders moeten een overzicht van de ingezette beroepskrachten en presentielijsten van kinderen (inclusief een indicatie van de aankomst- en vertrektijd van de kinderen) opstellen en bijhouden. Dit geldt ook voor houders die geen gebruik maken van de drie-uursregeling. Aan de hand van dit overzicht kan de toezichthouder toetsen of aan de BKR wordt voldaan en maximaal drie uur per dag wordt afgeweken van de BKR. 

Het is niet nodig om de precieze pauzetijden van de beroepskrachten op te nemen in het overzicht. De tijden waarop met pauze wordt gegaan kunnen – bijvoorbeeld als de situatie op de groep daarom vraagt – afwijken van de diensttijden. Er wordt vastgehouden aan de pauzeduur zoals deze is opgenomen in de kaders in het pedagogisch beleidsplan. 

Wanneer moet dit in het pedagogisch beleidsplan staan? 

De houder moet uiterlijk 1 juli 2023 het pedagogisch beleidsplan hebben aangepast. De oudercommissie heeft adviesrecht op het pedagogisch beleidsplan. Dit betekent dat de oudercommissie vóór 1 juli 2023 advies moet geven over deze aanpassing van het pedagogisch beleidsplan. 


Vaste gezichten criterium

Wat verandert er? 

Het vaste gezichtencriterium verandert niet, maar houders mogen vanaf 1 juli 2023 wel tijdelijk een andere beroepskracht inzetten dan een vast gezicht. Dit mag als een vast gezicht ziek is, verlof heeft of op vakantie is. In die situaties mag de houder een andere beroepskracht inzetten, in plaats van het vaste gezicht. De houder moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen: 

afwijken is alleen toegestaan in situaties waarbij volgens het vaste gezichtencriterium maximaal twee of drie vaste gezichten worden toegewezen, dus niet in situaties waarbij er vier vaste gezichten toegewezen mogen worden; 

er is geen ander vast gezicht beschikbaar dat ter vervanging van het afwezige vaste gezicht kan worden ingezet; 

het vaste gezicht dat uitvalt door ziekte, vakantie of verlof mag niet langer dan vier aaneengesloten weken afwezig zijn; 

de houder heeft in het pedagogisch beleidsplan opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid en stabiliteit van het kind wordt geborgd. 


Wat moet de houder doen? 

In het pedagogisch beleidsplan moet de houder aangeven of de houder tijdelijk van het vaste gezichtencriterium wil afwijken als dat nodig zou zijn. En hoe de houder de emotionele veiligheid en stabiliteit van het kind in die situatie borgt. Dat doet de houder door op te schrijven welke stappen worden gezet als een andere beroepskracht wordt ingezet en welke overwegingen de houder daarin meeneemt. Een voorbeeld daarvan is dat de houder als eerste een andere vertrouwde beroepskracht van de eigen groep inzet en als dat niet mogelijk is een vertrouwde beroepskracht van een aangrenzende groep of een vertrouwde vaste invalkracht. 

Wanneer moet dit in het pedagogisch beleidsplan staan? 

De houder past het pedagogisch beleidsplan aan als de houder tijdelijk een andere beroepskracht in wil kunnen zetten als een vast gezicht afwezig is door ziekte, vakantie of verlof. De oudercommissie moet advies hebben gegeven over deze aanpassing in het pedagogisch beleidsplan, voordat er tijdelijk een andere beroepskracht dan een vast gezicht ingezet kan worden.


Klik hier voor de informatieflyer


29 maart 2023

Maximum uurprijs, wel of niet?
BMK doet wederom een oproep tot het vaststellen van een maximum uurprijs. Doet dit de sector goed, of is dit desasteus.

BVOK vertelt:

Het bekendmaken van de “gratis kinderopvang” heeft een hoop ouders en in eerste instantie ook een aantal kinderopvangorganisaties blij gemaakt. Er was weer een stip op de horizon waardoor kinderopvang toegankelijker zou (moeten) worden. Het is de basis van de samenleving. Het maakt dat ouders kunnen werken. 

Degene die wat dieper in de systematiek van “gratis kinderopvang” duikt, merkt al gauw dat deze niet zo gratis is als men dacht. De uurprijzen van de kinderopvangorganisaties liggen namelijk behoorlijk hoger dan de grens van de overheidsvergoeding. Dit betekent dat ouders niet slechts 4% eigen bijdrage hebben maar gemiddeld wel tot 17% eigen bijdrage betalen. 

Het is een feit dat de kinderopvangtoeslag jaren lang te laag is geïndexeerd. De kosten voor kinderopvangorganisaties stijgen wel mee met minimaal de inflatie en organisaties worden dus gedwongen om de uurprijs mee te verhogen. Voor 2024 ligt de verwachting niet anders. Door wederom een te lage indexatie blijven organisaties genoodzaakt om een hogere uurprijs toe te passen. Het ministerie heeft de verhoging van eind 2022 (voor 2023) gefinancierd met een deel van de indexatie bedoeld voor 2024. Niet om die winsten te maken, niet om zelf in een groot huis te wonen! Nee puur om alle medewerkers aan het werk te houden en kinderopvang te kunnen bieden met een goede kwaliteit. Nu is er een oproep om een maximum uurprijs vast te stellen. Dit zou de sector om zeep helpen. Zowel regionaal als lokaal worden er met andere prijsmodellen gewerkt. Sommige locaties van organisaties zijn heel duur en organisaties die bij scholen in zitten betalen verhoudingsgewijs minder huur. Daarnaast is de financiering van een organisatie ook een factor die mee gewogen moet worden in het vast kunnen stellen van een uurprijs. Bij het vast stellen van een landelijke maximum uurprijs kunnen de individuele factoren van elke organisatie niet meegewogen worden. Dit kan wel wanneer je een vrije marktwerking houdt zonder maximum uurprijs. 

BVOK vreest dan ook voor de sector. Het invoeren van een maximum uurprijs zal voor de “kleinere” organisaties die vaak toch relatief hogere kosten hebben de nekslag geven. De gezonde concurrentie waardoor kwaliteit en aanbod gewaarborgd wordt zal compleet worden overgenomen door eenheidsworst. BVOK roept op tot het toegankelijk houden van de kinderopvang voor ouders met een kleine beurs en voor kleinere ondernemers


3 december 2022

Extra verhoging KOT

Het kabinet heeft besloten om de maximum uurprijs voor kinderopvangkosten verder te verhogen. De maximum uurprijs stijgt volgend jaar met een extra 0,94% voor alle vormen van kinderopvang. Daardoor krijgen ouders een hogere vergoeding via de kinderopvangtoeslag, wegens de hoge inflatie in 2022. Dit schrijft minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

De maximum uurprijs voor de dagopvang gaat in totaal met 6,54% omhoog naar € 9,06. Voor de buitenschoolse opvang stijgt de maximum uurprijs eveneens 6,54% naar € 7,79. De maximum uurprijs voor de gastouderopvang stijgt met 4,29% naar € 6,80. Het kabinet heeft besloten om deze extra verhoging nu aan te kondigen, en daarmee af te wijken van de reguliere systematiek, zodat ouders snel weten waar ze aan toe zijn en de uitwerking in gang gezet kan worden.


BVOK is blij met het gebaar naar ouders maar met een verhoging naar 6,54% waarvan eigenlijk nog ruim 2% van vorig jaar is voldoet de minister nog steeds niet aan de kostenstijging in de kinderopvang. De sector verhoogt de tarieven tussen de 8,5% en 10%. De minister zou dieper in de buidel moeten kunnen tasten daar in de miljoenennota zelfs minder uitgaven voor KO-toeslag waren voorzien aar werkgevers meer gaan bijdragen. Een (te) groot deel van de kostenstijging komt nog steeds bij ouders te liggen. Fijn dat minister van Gennip luistert naar de signalen maar de compensatie is eigenlijk te weinig.
Eerste signalen van ondernemers:

" Maar het is veel te laag, het is een kleine correctie die nu de weg af snijdt voor de hele compensatie. We missen minstens 3%."

" Het is iets, maar inderdaad een doekje voor het bloeden."

" Reactie is verbazing. maar ook een grote teleurstelling. Het is gewoon een fooi."


BVOK heeft de voorkeur voor een volledige reparatie van de KOT volgens de indexberekening uit het artikel van Buitenhek zodat ondernemers hun medewerkers ook kunnen verlonen volgens indexatie en hun bedrijf financieel gezond kunnen houden.

https://www.buitenhek.nl/publicaties/transparantie-over-indexeringstekort-toeslagtarieven



16-11-2022

Gratis Kinderopvang NOS interview
Het Tweede Kamerdebat over de kinderopvang en met name de Gratis Kinderopvang vindt plaats.

Voorafgaand is Ben Schnieders, bestuurslid BVOK en eigenaar Kiddoo geïnterviewd op dit onderwerp. Rechts onderaan deze pagina kun je het interview luisteren.


14-11-2022
Dringende oproep Tweede Kamer commissie!
Om 18.00 uur is een dringende oproep aan de Tweede Kamercommissie verstuurd. Namens de sector Kinderopvang heeft Stichting Nysa in samenwerking met Brancheorganisatie Kinderopvang (BK), BVOK, Voor werkende Ouders en BOinK een dringende oproep (
per brief) gedaan om aandacht te vragen voor een onjuiste berekening van het maximum uurtarief voor 2023. Woensdag 16 november vindt er een commissiedebat over kinderopvang plaats. De commissieleden praten over de stelselherziening Kinderopvang en met deze oproep willen wij de maximale vergoeding van het uurtarief 2023, ter discussie stellen!


6 november 2022

Petitie: Verhoog de kinderopvangtoeslag!


Een hoop rumoer in het nieuws deze week. RTL Nieuws heeft een aantal nieuwartikelen naar buiten gebracht aan de hand van een onderzoek van TO BE Kinderopvang over de uurprijzen 2023. Daaruit komt naar voren dat ouders met lagere inkomens soms wel 40% duurder uit zijn. Minister van Gennip heeft daarop een reactie gegeven met de conclusie dat de KOT niet wordt verhoogd. Volgens haar is er meer dan genoeg winst in de sector en kan de inflatie daar betaald van worden.

BVOK is het hier niet mee eens. Het verdienmodel zit in de kinderopvang in het aantal kindplaatsen. Hoe meer kindplaatsen hoe groter het verdienmodel. Wat hier (weer) vergeten wordt is dat van de 3410 ondernemers in de kinderopvang het merendeel een kleinere ondernemer is. Deze kan dus niet de inflatie zelf opvangen vanuit de winst. Het is dan ook niet voor niets dat ondernemers zich " gedwongen" voelen om een uurprijs boven KOT vast te stellen.

Om toch actie te voeren heeft BVOK een petitie online gezet. Zij wil deze aanbieden aan de Tweede Kamer.

We vragen houders, ouders, medewerkers en gastouders om deze te tekenen en te delen.

Klik hier voor de petitie.



4 november 2022

Kinderopvang fors duurder aldus onderzoek RLT Nieuws

TO BE Kinderopvang heeft een vragenlijst onder houders verstuurd over de nieuwe tarieven 2023 ter vergelijking met tarieven 2022. Daaruit komt de conclusie dat ouders soms 40% duurder uit zijn. De doelstelling uit het coalitieakkoord lijkt in deze financieel onzekere tijd niet gehaald te kunnen worden.

Zie hier het artikel.


4 november 2022
Internetconsultatie

Het Besluit kwaliteit kinderopvang bevat twee kwaliteitseisen - en bepalingen die hieraan raken voor het pedagogisch beleidsplan – die knellen in de praktijk, zeker in combinatie met de huidige personeelskrapte en werkdruk in de sector. Daarom doet de regering in nauwe samenspraak met sectorpartijen in de kinderopvang, een voorstel voor aanpassing van deze twee eisen, te weten de drie-uursregeling en het vaste gezichtencriterium. Via de internetconsultatie kun je je reactie geven op deze twee items.


12 oktober 2022

Energiekosten in de kinderopvang

We nodigen je uit om als ondernemer/houder de enquête over de energiekosten in de kinderopvang in te vullen. Directie Kinderopvang (SZW) en de branchepartijen willen goed in beeld krijgen wat de effecten zijn van de prijsstijging gas en stroom voor de kinderopvang zodat bepaald kan worden of een energieplafond voor ondernemers kan helpen en of dit voldoende zou zijn. BVOK heeft samen met BK en BMK deze enquête samengesteld. 
We willen jullie vragen deze voor woensdag 19 oktober in te vullen. Heb je meerdere locaties vul dan de gegevens voor de locatie in die de hoogste stijging in energiekosten heeft. 


Klik hier voor het invullen van de enquête.


22 september 2022
Kinderopvang wordt genoemd op Prinsjesdag
Voor het eerst in jaren wordt de kinderopvang genoemd op Prinsjesdag. We staan aan het begin van herziening van het kinderopvangstelsel. Waar voorheen wetten en regels beetje bij beetje aangepast werden is nu het plan een heel nieuw stelsel op de zetten waarbij ouders zoveel mogelijk gecompenseerd worden, de financiering een beter systeem moet worden en wet en regelgeving aangepast worden aan de hand van de evaluatie wet IKK. BVOK juicht het toe dat ouders minder hoeven te gaan betalen voor kinderopvang. Kinderopvang moet voor iedereen toegankelijk blijven. Echter maakt zij zich wel zorgen over het "vrije" ondernemerschap in dit nieuwe stelsel. Ook het doorzetten van de plannen wat zorgt voor toename in vraag naar kinderopvang en dus een nog groter personeelstekort is zorgelijk. Het personeelstekort moet eerst aangepakt worden voordat dergelijke plannen kunnen worden uitgevoerd.
Het betaalbaar houden van de kinderopvang is ook een grote zorg van de ondernemers in de kinderopvang. Met de huidige KOT en KOT 2023 moet de kinderopvang kiezen of delen: investeren in kwaliteit is geen optie omdat de kosten vele malen hoger uitvallen. Het openhouden van groepen en locaties heeft nu de grootste prioriteit.


Klik
hier voor de miljoenennota Prinsjesdag


20 juli
Informatieflyer inzet ZZP-er vs loondienst
Omdat het personeelstekort steeds erger wordt en er op korte termijn niet echt een oplossing hiervoor is zien we een enorme groei in het aantal ZZP-ers. Ook de tarieven die gerekend worden reizen de pan uit. Naast de vraag of dit goed is voor de kwaliteit komen er steeds meer signalen dat deze inzet onbetaalbaar is en wordt. Organisaties raken hun vaste medewerkers kwijt omdat het werken als ZPP-er met hoge tarieven lokt. Echter wat medewerkers die de overstap willen maken nog wel eens vergeten is het hoge risico wat hieraan verbonden is. 
BVOK heeft op verzoek van een lid een flyer ontwikkelt die gedeeld mag worden met medewerkers die overwegen een overstap te maken. Het is namelijk echt niet altijd voordelig om als ZZP-er aan het werk te gaan en dit brengt ook een hoop extra werk met zich mee
.
Klik
hier om de informatieflyer te downloaden.



Visie BVOK op Kinderopvang


De kinderopvang: een sector met achterstallig onderhoud in democratie en recht


Op het gebied van de beslisstructuur en besliscultuur: ondernemers weten al lang niet meer wie er allemaal mee beslissen en ook niet hoe dat beslisproces gaat. Niemand legt verantwoording af. Daarom is speerpunt bij BVOK: zorgen voor transparantie 

Op het gebied van ondernemersrechten. In wetgeving en de werkpraktijk worden rechten van ondernemer geschonden: als marktpartij, als burger in relatie met de overheid, en in het toezicht, als onder toezicht staande. Daarom is speerpunt bij BVOK: zorgen voor erkenning van en respect voor rechten van de ondernemers.     


De kinderopvang: een sector die vernieuwing nodig heeft 


Met het oog op een stabiele toekomst is vernieuwing van de sector nodig. Allereerst door de bestaande beslisstructuur met talloze belangenpartijen te doorbreken. BVOK kiest daarom voor een onafhankelijke Adviesraad Kinderopvang die uitsluitend werkt vanuit het algemeen belang van de kinderopvang en fungeert als enige gesprekspartner voor de overheid. 

Daarnaast door het conflictmodel en het polariseren te vervangen voor verbinden. In de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer, zoals in onze CAO MKMB Kinderopvang, maar ook tussen de toezichthouder en de ondernemer: op basis van een algemeen gedeelde visie op wat er echt toe doet voor kinderen, dus niet individu-afhankelijk, met objectiveerbare en controleerbare oordelen en met vertrouwen in de ondernemer in plaats van alsmaar dat dader-denken. 


De kinderopvang: een sector die uit balans raakt 

De kinderopvang raakt uit balans, door onrealistische wensen over haar rol in de ontwikkeling van kinderen en het grote personeelstekort De kinderopvang is niet de ‘hoofdopvoeder’ en kan dat ook niet zijn. Dat zijn de ouders. De kinderopvang staat náást ouders, een paar dagen per week. Thuis is en blijft de vormende basis voor alle belangrijke psychosociale ontwikkelingsstappen, die bepalend zijn voor het verloop van de cognitieve, motorische, zintuiglijke en affectieve ontwikkeling. De Riksen-Walraven doelen passen daar niet bij en educatief leren in de (gratis) opvang miskent dat. 

Bij gratis opvang: blijven de kansen hetzelfde, gaan de prijzen omhoog, moeten ouders (door een te laag toeslagtarief) toch bijbetalen of kunnen zij alleen de goedkoopste opvang afnemen zodat ze hun huidige keuzevrijheid kwijt zijn. 


Een groot personeelstekort zet alles onder druk. De campagnes blijken niet in staat de heel bijzondere aard van het beroep over te brengen en daar (jonge) mensen voor te interesseren.   

En de megalomane nadruk van FNV op werkdruk helpt ook niet maar schrikt af. De vakbonden hebben (samen met BK en BMK) zelf de IKK-bepalingen mee bedacht en ondertekend, en willen nu dat die weer worden versoepeld. Een excuus aan de pedagogische medewerkers en de ondernemers is niet gekomen. BVOK ziet mogelijkheden de huidige arbeidsmarkt een duw in de goede richting te geven. 

NIEUWS  

Werkdruk

Werkdruk, een thema waar FNV mee rond strooit. In kinderopvangtotaal de reactie van BVOK op de uitingen van FNV. 

Klik hier voor het artikel.



Ledennieuwsbrief

mei 2022




Opinie

Onze voorzitter Natascha vd Post schrijft een opiniestuk over de actuele stand van zaken.

Maart 2024
Kleine kinderopvangondernemers stoppen!

Deze week bereikte mij weer een bericht van een kleine kinderopvangondernemer die gaat stoppen. Wanneer ik hem vraag naar de reden zegt hij het volgende: “De reden dat wij het verkocht hebben is zoals ik hoor van vele kleine ondernemers in de kinderopvang hetzelfde.

Regeldruk vanuit de overheid, jarenlange giga krapte in de arbeidsmarkt, veranderingen in de markt en concurrentie van de grote partijen om ons heen.

Daarbij kwam voor ons nog een nieuwbouw project bij die er aan komt en we te maken zouden krijgen met een aanbestedingsprocedure, dat wij het dan zouden moeten opnemen tegen grote partijen.

Dit was voor ons niet te doen als kleine organisatie waar we de mankracht niet voor hebben.

Ik ben bang dat er steeds meer kleine ondernemers gaan stoppen vanwege dezelfde punten”, aldus de kinderopvangondernemer. 

Deze tendens lijkt zich in de afgelopen jaren steeds meer voor te zetten. Via diverse verkoop- en bemiddelingsbureaus horen we dezelfde verhalen.
De mate van belangrijkheid van de kleine ondernemer wordt ernstig onderschat. Kleine ondernemers zijn vaak lokaal gevestigd en hebben een grote maatschappelijke waarde in hun omgeving. Doordat zij ouders vaak persoonlijk kennen, korte lijnen binnen de organisatie kunnen zij snel schakelen. Persoonlijke en hoogwaardige kinderopvang is dat wat zij bieden. Plus het feit dat ouders niet hele omwegen hoeven te maken naar het eerstvolgende grotere dorp om hun kinderen op te laten vangen. Ouders hechten veel waarde aan opvang, het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Echter met de beperkte maatschappelijke bestemmingen zal dit steeds minder voorkomen. Gemeentes voeren complexe langdurige procedures om bestemmingen geschikt te maken voor iets super essentieels als kinderopvang in de buurt van ouders. 


Als BVOK voorzitter heb ik het al vaker gezegd. De mate van snelheid van veranderende regel en wetgeving zorgt ervoor dat je als ondernemer constant moet schakelen. In plaats van even een pas op de plaats te kunnen doen en je op het primaire proces te kunnen richten moet je je alweer voorbereiden op nieuwe veranderingen. De veranderingen die er nu aankomen hangen als een zwaard van Damocles boven de hoofden van ondernemers: nieuw stelsel met verzwaarde administratieve lasten, personeelstekorten waar nog veel te weinig op geanticipeerd wordt, herijking van de wet IKK waar net niet de essentie geraakt wordt voor kleine ondernemers. Ondertussen lopen kosten op, wil een ondernemer het liefst zijn of haar uurprijs betaalbaar houden voor ouders maar is er eigenlijk te weinig geld beschikbaar om bijvoorbeeld te toegenomen huurprijzen te kunnen betalen. Grotere partijen hebben door hun grotere opvangcapaciteit meer ruimte in het opvangen van deze kosten. 


Daar waar de aandacht bij het kind (en ouder) zou moeten zijn, staat vooral de poespas erom heen centraal.  Als je mij vraagt wat ik het liefst zou willen voor de kleine kinderopvang ondernemers: rust en tijd om orde op zaken te stellen, verbeteringen op de werkvloer aan te brengen zodat de kwaliteit van de kinderopvang nog beter wordt en kinderen, ouders en werknemers dit ook gaan merken, dit is namelijk het doel van de kinderopvang ondernemer. 


Kinderopvang en gastouderopvang nog steeds niet serieus genomen!

Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar tot mijn grote verbazing… Inmiddels is het geen verbazing meer maar een grote teleurstelling dat de sector Kinderopvang en gastouderopvang wederom niet serieus wordt genomen door de politiek en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. 


Vorige week kwam het bericht naar buiten dat de kinderopvangtoeslag met maar liefst 6,01% omhoog ging. Dat lijkt heel mooi maar herinner je de discussie van vorig jaar nog. Toen was een deel van de verhoging een correctie van het jaar daarvoor. Die lijkt bij de vaststelling van 2024 helemaal verdwenen. De tussentijdse correctie begin 2023 blijkt ook nu veel te laag te zijn. Ook de vaststelling voor 2024 komt niet eens in de buurt van de inflatie, weet je nog: huurprijzen met minimaal 8% omhoog, cao flink omhoog, energie prijzen soms wel meer dan verdubbeld. Maar dat lijkt men even vergeten. Daar komt nu boven op dat de berichtgeving vanuit SZW niet juist is. Er gaat namelijk nog € 0,02 van de verhoging af. De werkelijke verhoging wordt dus 5,81% voor de kinderopvang en 5,69% voor de gastouderopvang. Je begrijpt naast het feit dat de verhoging veel te laag is wordt het voor kinderopvangondernemers en gastouders bijna onmogelijk om hun bedrijf nog voort te zetten. Het doel om kinderopvang toegankelijker te maken uit het coalitieakkoord wordt compleet om zeep geholpen. Ondanks dat het nieuwe stelsel is uitgesteld zou het nu al een mooie stap zijn om de vergoeding voor ouders te verhogen (zeker voor de lage inkomens) zodat meer kinderen van de opvang gebruik kunnen maken. Wellicht motiveert dat ondernemers en organisaties dan meer aanbod te creëren in plaats van te stoppen. Een win win situatie lijkt me. 


Transparantie, zorgvuldigheid en vertrouwen zijn kernwoorden die zo belangrijk zijn bij dit soort processen. Helaas blijkt door dit soort onvolledige berichtgeving dat dit lastig is. Wat zouden we graag als Branchevereniging het belang van kinderopvang willen benadrukken. Zonder kinderopvang geen Werkgelegenheid. Zonder kinderopvang geen sociale maatschappij. Zonder kinderopvang geen toekomst!


Klik hier voor het laatste stuk: Ezeltje prik.


Goede voorbeelden gezocht: hoe is jouw samenwerking rondom het Rijksvaccinatieprogramma

De gezamenlijke branchepartijen (BK, BMK, BVOK en BOinK en VWO) willen de samenwerking versterken tussen kinderopvang en de jeugdgezondheidsorganisatie (JGZ) rondom het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Help ons goede voorbeelden te vinden!

Een goede samenwerking tussen de kinderopvang en JGZ is van grote meerwaarde. Zo wordt er vaak al intensief samengewerkt op het gebied van infectieziektebestrijding. Omdat de kinderopvang voor ouders een vertrouwde en laagdrempelige plek is, kan die samenwerking ook kansen bieden in het geven van neutrale informatie richting ouders rondom vaccinatievraagstukken en het RVP. De gezamenlijke branchepartijen in de kinderopvang en de jeugdgezondheidszorg als de ministeries van SZW en VWS zien kansen om die samenwerking te versterken.

Er zijn voorbeelden waar die samenwerking effectief verloopt en organisaties elkaar goed weten te vinden. Op andere plekken is men zoekende hoe de samenwerking versterkt kan worden.

We zoeken daarom naar best practices voorbeelden om die te delen met de branche. We willen je daarom vragen voor jouw organisatie onderstaande vragen in te vullen. Het invullen van de vragenlijst zal ongeveer 5 tot maximaal 10 minuten duren. Wij delen de input met het ministerie van VWS en SZW en gaan daarna gezamenlijk op zoek naar een manier om best practices breder binnen de sector te verspreiden.

De vragenlijst is gezamenlijk opgezet. Je kunt deze via de site van BK invullen. Je kunt de vragenlijst hier invullen tot maandag 19 juni a.s. Alvast bedank voor je moeite!


Corona NIEUWS


24 februari 2023 OMT advies isolatie maatregelen

Deze week kwam het bericht dat het OMT het advies geeft om de test en isolatiemaatregelen los te laten. We hebben gemerkt dat dit bericht veel vragen oproept. 

Het advies van het OMT moet nog door de Ministerraad worden goedgekeurd. Het staat nu op de agenda voor 10 maart 2023. De huidige beslisboom en maatregelen blijven gelden tot er een officieel bericht komt vanuit het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Wij zullen jullie dan zo snel mogelijk informeren. 

We hopen dat dit bericht duidelijkheid geeft over hoe om te gaan met de huidige maatregelen. Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust.


4 juli 2022 Sector plan Corona
In samenwerking met het ministerie SZW en alle branchepartijen, Boink, Werkende ouders is het sector plan Kinderopvang Corona nu klaar. In dit plan worden vier scenario's beschreven. Houders dienen straks een handelingsplan te maken. In de komende weken gaan de partijen werken aan een achterliggend pakket van maatregelen. Wat kun je doen in welk scenario? Wel geldt nog altijd dat RIVM aanvullende maatregelen kan opleggen. 

Klik hier voor het sectorplan.


BOL stagiairs inzetbaar tijdens zomervakantie!

Een lid van BVOK heeft ons de vraag gesteld hoe het nu precies zit met de inzet van BOL stagiairs en vanaf wanneer dit mag. We hebben deze vraag bij GGD GHOR neergelegd en een zeer positief antwoord ontvangen. BOL stagiairs mogen vanaf deze zomervakantie zonder praktijkovereenkomst in de vakantie worden ingezet. Ook mag de MBO student die het eerste jaar heeft afgerond direct in de zomervakantie worden ingezet. De volgende voorwaarden zijn wel van toepassing: 

- De student beschikt over een inschrijving bij een opleiding voor het schooljaar 
  waarin inzet plaatsvindt
- De student mag nooit alleen op de groep staan behalve tijdens de pauzes
- Een MBO student die het eerste jaar heeft afgerond kan in de zomervakantie
  worden ingezet. Afronding kan aangetoond worden middels een 
  overgangsbewijs naar het tweede leerjaar. Deze beperking geldt niet 
 voor HBO duaal studenten
- De MBO student mag alleen op de stagelocatie ingezet worden
- In alle gevallen is een arbeidsovereenkomst verplicht als de formatieve inzet
  plaatsvindt. 


Let op: de tijdelijke verruiming naar 50% inzet voor beroepskrachten in opleiding geldt niet voor stagiairs.
Klik 
hier voor de FAQ van het ondersteuningsportaal van GGD GHOR.


Uurprijs 2023 bekend

De maximum kinderopvangtoeslag voor 2023 is bekend. Om voor jouw organisatie goed door te rekenen welke prijs past bij jouw organisatie raden we je aan een begroting te maken. Aan de hand van de begroting kun je je uurprijs voor 2023 vaststellen. Vergeet deze niet eerst met de OC te overleggen.


  • Dagopvang 0-4 jaar gaat van 8,50 euro naar 8,97 euro (+47 cent)
  • Buitenschoolse Opvang 4-12 gaat van 7,31 euro naar 7,72 euro (+ 41 cent)
  • Gastouderopvang 0-12 jaar gaat van 6.52 euro naar 6.73 euro (+21 cent)

Klik hier voor het besluit. 


FLEXIBEL TOEZICHT

Het BVOK-bestuur heeft begin januari 2022 in Kinderopvangtotaal een kritisch persbericht gepubliceerd over het nieuwe ‘flexibel toezicht’ dat per 1 januari is ingegaan. Daarin beschrijven we waar dat flexibel toezicht in de praktijk op neer komt: een vrijbrief voor subjectieve oordelen van inspecteurs. In het veld kreeg het bestuur daarop van een enkele partij een negatieve reactie. Verwijtend maar zonder argumenten. BVOK heeft alle ondernemers opgeroepen tot verzet tegen dit toezicht. Over het hoe en wat daarvan horen jullie binnenkort meer. Ook zal er opnieuw een artikel over verschijnen.


Evaluatierapport IKK

Met behulp van de door jullie ingevulde enquêtes heeft BVOK deelgenomen aan de evaluatie van de wet IKK. Onderzoeksbureau SEO heeft het onderzoek inmiddels afgerond en het rapport gepresenteerd. Op dit moment wordt er door alle partijen gewerkt aan een aantal aanbevelingen naar aanleiding van dit rapport. Later volgt meer inhoudelijke informatie hierover. BVOK kan al wel vast mededelen dat Kwaliteitsverbetering in de kinderopvang door de wet IKK in dit rapport niet is vastgesteld.

Personeelstekort Kinderopvang

Dat er grote tekorten in de kinderopvang zijn weten jullie als ondernemer als geen ander. De roep om personeel heeft inmiddels ook het nieuws en Den Haag bereikt. Er moet op korte termijn actie worden ondernomen.
Artikel rtlnieuws


Mogelijkheden op personeelstekort op te lossen volgens SER


Tweetalige kinderopvang


Bijna gratis kinderopvang een goed plan?
Met een nieuw kabinet komen ook nieuwe plannen. Het is al even bekend dat een "gratis kinderopvang" er ook onder valt. Overheid geeft aan ouders nog maar voor 5% te belasten met de kosten van de kinderopvang. Zij hoopt hiermee dat ouders meer gebruik gaan maken van de kinderopvang en de arbeidsmarkt een impuls krijgt. Daarbij is het goed voor de ontwikkeling van kinderen om gebruik te maken van kinderopvang.
Het gevolg van dit plan is een enorme druk op de kinderopvang. Naast een toenemende vraag, wordt ook meer personeel gevraagd. Locaties zullen moeten worden uitbereid. Helaas gaat dit niet zomaar want veel huur of kooplocaties hebben geen en/of krijgen geen bestemming maatschappelijk. De kinderopvangsector dreigt dus helemaal vast te lopen. BVOK stelt dat dit plan net als de directe financiering niet haalbaar is.

 
Lees
hier ook het artikel van Patricia Huisman waarin zij uitlegt dat het concept gratis kinderopvang geen haalbaar concept is.


Kwalificatie eisen uitgebreid
Per 1 januari 2022 worden de kwalificatie eisen tijdelijk uitgebreid en versoepelt. Dit vanwege het aanhoudende personeelstekort wat ervoor zorgt dat groepen ook moeten sluiten. Wat opvalt is dat er gekozen wordt voor een uitbreiding en versoepeling op HBO en WO niveau. De MBO-ers worden wederom buiten beeld gelaten terwijl hier juist voor de kinderopvang nog een mooie doelgroep ligt met werkervaring.

Lees hier de betreffende versoepeling en uitbreiding.




16 november

Tweede Kamerdebat Gratis Kinderopvang
Bestuurslid Ben Schnieders is geïnterviewd door de NOS. Hieronder is het interview te luisteren.


Share by: